Skip to content

Algemeen

De cliënt heeft een kalenderleeftijd van 18 jaar of ouder. In zijn algemeenheid is de doelgroep waarop de diensten van ABT gericht zijn cliënten met laag tot matig complexe zorg.

Altijd Beste Thuiszorg voorziet in de volgende diensten

  • Verpleging
  • Persoonlijke verzorging
  • Individuele begeleiding
  • Huishoudelijke hulp
  • Gespecialiseerde dagbesteding

Inclusiecriteria

Mensen met de onderstaande aandoeningen en beperkingen kunnen gebruik maken van de diensten van ABT:

  • Somatische aandoening of beperking
  • Lichamelijke handicap
  • Zintuigelijke handicap of communicatieve stoornis
  • Psychosociale problemen

Geloof/levensbeschouwing en Cultuur

Op grond van geloof of levensbeschouwing en op grond van afkomst en cultuur wordt niemand uit- en buitengesloten. Altijd Beste Thuiszorg houdt hier rekening mee en voorziet in zorg wat past binnen de cultuur, geloof en levensbeschouwing van de cliënt.

Exclusiecriteria

Wanneer een cliënt een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving en niet binnen de bevoegdheden van Altijd Beste Thuiszorg valt, zal moeten worden overgegaan op zorgweigering volgens protocol. In geval van zorgweigering zal ABT inspanningen verrichten om buiten de organisatie passende zorg te vinden die aansluit bij de behoeften van de cliënt. In het protocol zorgweigering wordt dit verder uitgewerkt.

Zorgweigering| Grondslagen voor het weigeren van zorg

1. Er is geen indicatie aanwezig

Wanneer een aangemelde cliënt nog geen indicatie heeft wordt de cliënt (tijdelijk) niet toe- gevoegd aan het cliëntenbestand van Altijd Beste Thuiszorg. Dit kan worden gewijzigd op het moment dat de cliënt een indicatie krijgt toegewezen. Een uitzondering hierop is de cliënt die de begeleiding betaalt uit eigen middelen.

2.    De indicatie is sectorvreemd/instellingsvreemd

Wanneer Altijd Beste Thuiszorg een cliënt toegewezen krijgt met een sectorvreemde/instellingsvreemde indicatie en Altijd Beste Thuiszorg de inschatting maakt dat zij de zorg die deze cliënt nodig heeft niet op een kwalitatief goede manier kan leveren, kan de zorg worden geweigerd.

3.    Complexiteit zorg

Wanneer de benodigde zorg voor een cliënt zeer hoog is, bijvoorbeeld vanwege een dubbeldiagnostiek, en Altijd Beste Thuiszorg de inschatting maakt de zorg niet op een kwalitatief goede manier te kunnen leveren, kan Altijd Beste Thuiszorg de zorg weigeren.

4.    Onbetamelijk gedrag

Wanneer er sprake is van onbetamelijk gedrag in de vorm van agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en/of geweld van een cliënt richting een of meerdere medewerkers van Altijd Beste Thuiszorg in een eerdere indicatieperiode, of wanneer bekend is van een cliënt dat deze dergelijk gedrag heeft vertoond jegens medewerkers en/of cliënten van een andere zorginstelling, kan Altijd Beste Thuiszorg de zorg weigeren.

5.    Vrijheid beperkende maatregelen

Als er sprake is van vrijheid beperkende maatregelen ten tijde van de intake dan wel tijdens het zorgproces is dat aanleiding om zorg te weigeren dan wel te beëindigen

Zorgbeëindiging |Grondslagen voor het beëindigen van zorg

1. De indicatie wordt niet verlengd

Wanneer de indicatie van de cliënt in deze niet wordt verlengd, kan Altijd Beste Thuiszorg de begeleiding opschorten in afwachting van de bezwaarprocedure. Kiest de cliënt ervoor geen bezwaarprocedure te starten, of verliest hij de bezwaarprocedure en de eventuele beroepsprocedure, dan kan Altijd Beste Thuiszorg de zorg beëindigen.

2.  Verhuizing van de cliënt naar een andere regio

Wanneer een cliënt verhuist naar een andere regio kan Altijd Beste Thuiszorg de zorg beëindigen.

3.  Onbetamelijk gedrag

Wanneer sprake is van onbetamelijk gedrag in de vorm van agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en/of geweld van een cliënt richting een of meerdere medewerkers van Altijd Beste Thuiszorg kan de zorg opschorten en, afhankelijk van de mate van het vertoonde gedrag, beëindigen.

Informatie en klachten

Altijd Beste Thuiszorg probeert er alles aan te doen om de cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wij streven voortdurend naar verbetering. Als u klachten of verbeterpunten heeft, kunt u dat altijd bij ons melden. Graag kijken wij met een zorgvuldige blik of de klacht door ons kan worden opgelost. U kunt op de volgende manieren u klacht indienen:

  • Telefonisch: +31 (085) 0600083
  • Per mail: klachten@altijdbestethuiszorg.nl
  • Per Brief naar de postadres: Altijd Beste Thuiszorg
    Bolderweg 1, 1332AX, Almere

U kunt ook nog altijd uw klacht indienen bij de externe, onafhankelijk geschillencommissie Zorg Algemeen. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt uw geschil.

Een geschillencommissie is een instantie die over zakelijke kwesties beslist waar mensen het niet eens over kunnen worden. In eerste instantie zijn geschillencommissie er om de gang naar de rechter in gevallen van conflicten te beperken. In vergelijking met de gang naar de rechter is deze procedure sneller en goedkoper. De klager kan ook besluiten direct naar de rechter te stappen.

Het advies dat de geschillencommissie uitbrengt is bindend. Dit betekent dat zowel de klant als de leverancier zich moeten houden aan de uitspraak van de commissie. De commissie kan een klacht niet-ontvankelijk, ongegrond of (deels) gegrond verklaren. Het kan ook voorkomen dat de commissie beide partijen tot een schikking brengt. Tegen het advies van de commissie kan niet in beroep worden gegaan. Wel kan er besloten worden om naar de rechter te stappen mits u het niet eens bent met het advies van de commissie.

De Geschillencommissie Zorg
Bordewijklaan 46
2591 XR Den Haag
Website: www.degeschillencommissie.nl